کد خبر: 12030178
تاریخ انتشار: چهارشنبه 29 بهمن 1393
خانه » تفریحی » سيمرغ » آشفته بازار شب عید
نسخه چاپی
ارسال به دوستان

مصرف کنندگان ایرانی امسال در حالی به استقبال بهار می روند که تلاش دستگاه های اجرایی برای سلب مسئولیت خود از تنظیم بازار شب عید زمینه افزایش قیمت و سودجویی در عرضه برخی کالاها را فراهم کرده است.

به گزارش چی 24 به نقل از سيمرغ :
مصرف‌کنندگان ایرانی امسال در حالی به استقبال بهار می‌روند که تلاش دستگاه‌های اجرایی برای سلب مسئولیت خود از تنظیم بازار شب عید زمینه افزایش قیمت و سودجویی در عرضه برخی کالاها را فراهم کرده است.

تنظیم بازار میوه ناظر ندارد

تنظیم بازار محصولات كشاورزی ازجمله وظایفی است كه اردیبهشت‌ماه امسال با ابلاغ قانون انتزاع وظایف تنظیم بازار این محصولات از وزارت صنعت به وزارت جهادكشاورزی واگذار شد و در شهریورماه امسال مسئولان وزارت صنعت در ستاد تنظیم بازار رسما این وظایف را به وزارت جهاد واگذار كردند اما اقدام دیرهنگام این وزارتخانه در خرید و ذخیره‌سازی‌ سیب و پرتقال شب عید توسط سازمان تعاون روستایی زمینه افزایش زودهنگام قیمت انواع مركبات در بازار، سودجویی برخی محتكران سیب و پرتقال و عرضه نارنگی قاچاق پاكستانی در میادین میوه و تره بار را فراهم كرده است.

مسئولان وزارت جهادكشاورزی با سكوت در برابر گرانی‌های اخیر میوه و مركبات، از سرانه تولید 4برابری مركبات در كشور خبر داده و معتقدند این وزارتخانه وظیفه تولید، تأمین و ذخیره‌سازی‌ سیب و پرتقال را داشته و ابزار اجرایی برای برخورد با تخلفات قیمت و عرضه این اقلام را ندارد. این شرایط موجب شده تا طی چند هفته گذشته كاهش عرضه برخی انواع میوه و مركبات زمینه رشد دوبرابری قیمت سیب، پرتقال و نارنگی و گرانی 2هزار تومانی نرخ موز را فراهم كند.

اما وزارت صنعت با استناد به واگذاری اختیارات تنظیم بازار میوه شب عید به وزارت جهادكشاورزی برخورد با این تخلفات را وظیفه خود نمی‌داند. ابوالقاسم حسین‌پور، مدیركل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهادكشاورزی پیش از این، نظارت بر بازار میوه و مركبات را بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت دانسته و اعلام كرده بود، وزارت جهادكشاورزی تنها متولی تولید، تأمین و ذخیره‌سازی‌ محصولات كشاورزی وسیب و پرتقال شب عید است.

جهانگیر عرب، قائم‌مقام معاونت باغبانی وزارت جهادكشاورزی نیز وظیفه نظارت بر قیمت و عرضه سیب و پرتقال شب عید را بر عهده كارگروه ستاد تنظیم بازار دانست كه وزارت صنعت و سازمان تعزیرات نیز ازجمله اعضای آن هستند. این در حالی است كه مجتبی خسروتاج، معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت در نشست خبری دیروز خود اعلام كرد مسئولیت تنظیم بازار میوه شب عید در همه مراحل قیمت‌گذاری، نظارت بر قیمت این محصولات در بازار و برخورد با تخلفات بر عهده وزارت جهادكشاورزی است.

وی تأكید كرد: وزارت صنعت هیچ دخالتی حتی در زمینه نظارت بر بازار میوه شب عید ندارد اما بازرسی اصناف و سازمان حمایت آماده همكاری با وزارت جهاد برای تنظیم بازار میوه هستند. محمد محمدی، مدیركل تعزیرات حكومتی استان تهران با بیان اینكه وظیفه سازمان تعزیرات حكومتی رسیدگی به شكایات و صدور رأی برای تخلفات مختلف ازجمله گرانفروشی و احتكار است گفت: نظارت بر بازار میوه شب عید بر عهده سایر دستگاه‌های نظارتی مانند بازرسی اصناف، سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمایت است. گرچه در برخی موارد تعزیرات حكومتی در نظارت بر بازار و برخورد با برخی تخلفات در بازار میوه و مركبات به كمك دستگاه‌های نظارتی آمده است.

نمایشگاه‌های ملوك‌الطوایفی

ضعف نظارت بر بازار شب عید موجب شده تا برگزاری نمایشگاه‌های فروش بهاره نیز به فرصتی برای سودجویی بیشتر عرضه‌كنندگان كالا تبدیل شود. تخلفاتی كه معاون بازرگانی داخلی وزیر صنعت وعده برخورد با آنها را داده و اعلام كرد: متأسفانه عملكرد ملوك‌الطوایفی در برپایی نمایشگاه‌های فروش بهاره را شاهد هستیم به‌نحوی كه برخی ارگان‌ها یا بخش خصوصی بدون توجه به زیرساخت‌ها حتی در پادگان‌ها نیز نمایشگاه فروش بهاره بر پا می‌كنند. خسروتاج افزود: از شورای تأمین استان درخواست برخورد با نمایشگاه‌های عرضه مستقیم كالا بدون مجوز ‌ را كرده‌ایم.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: روزنامه همشهری

مطالب

برچسب ها
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی پرتال خبری، توسط پارس نوین